Elke week helpt Voedselbanken Nederland 120.000 mensen aan voedsel. Albert Heijn is de grootste partner van de voedselbank en helpt met voedselhulp voor mensen die het tijdelijk niet redden. Vanaf vandaag organiseren Albert Heijn en de Voedselbank Nederland samen weer de landelijke actie “Op een lege maag kun je niet leren”. Klanten kunnen voedingsmiddelen doneren aan lokale voedselbanken. De actie loopt t/m zondag 5 februari en is een initiatief binnen het nieuwe Voor Elkaar-programma van Albert Heijn.
“Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ geloven we erin dat we een gezondere leefstijl voor iedereen mogelijk kunnen maken. Helaas is beter eten niet voor iedereen in Nederland vanzelfsprekend en daarom werken wij samen met Voedselbanken Nederland. Vandaag start de inzamelingsactie “Op een lege maag kun je niet leren”. Dit is een van de initiatieven van ons Voor Elkaar-programma waarmee wij samen met onze maatschappelijke partners, klanten en medewerkers anderen helpen”, vertelt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn.
Geen enkel kind zou met een lege maag naar school mogen gaan. Producten die klanten kunnen doneren zoals pindakaas, een mueslireep, rijstwafels of ananas stukjes staan bij elkaar gegroepeerd in de winkel zodat het makkelijk is om de producten uit te zoeken. Dit keer kunnen klanten die online hun boodschappen doen ook doneren, door 1 euro toe te voegen aan het winkelmandje.
“In Nederland leven meer dan 1 miljoen mensen onder de armoedegrens en hebben onvoldoende geld voor een dagelijkse voedzame maaltijd. Voedselbanken Nederland helpt wekelijks 120.000 mensen aan een goed gevuld voedselpakket. Donaties zijn zeer welkom en hard nodig. Ik wil iedereen, mede dankzij alle 13.000 vrijwilligers: hartelijk bedanken”, aldus Leo Wijnbelt Bestuursvoorzitter van Voedselbank Nederland.
Albert Heijn en Voedselbanken Nederland
Albert Heijn is de grootste landelijke partner van Voedselbanken Nederland. Albert Heijn doneert jaarlijks zo’n 4,3 miljoen producten aan de voedselbanken en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen. Albert Heijn werkt al vele jaren nauw samen met de voedselbanen en organiseert diverse landelijke en lokale inzamelingsactie.
Over Voedselbanken Nederland
De doelstelling van de voedselbank is tweeledig: het bieden van directe voedselhulp aan mensen die dat tijdelijk hard nodig hebben en het voorkomen van verspilling van goed voedsel. Elke week wordt aan 120.000 mensen voedsel gegeven, waaronder 33.000 kinderen in de leeftijd tot 18 jaar. Om in aanmerking te komen voor voedsel mag men als alleenstaande, na aftrek van vaste lasten zoals huur, gas, water, licht en verzekering, niet meer dan 250 euro per maand overhouden. Voor gezinnen is de norm ruimer. De voedselbank heeft in 2021 ruim 44 miljoen producten uitgedeeld. Het werk wordt gedaan door bijna 13.000 onbetaalde vrijwilligers.
Kijk voor meer informatie op
ah.nl/voorelkaar en www.voedselbanken.nl